Sarajevo: Prvi ciklus radionica „1001 izum islamske civilizacije“

U drugoj sedmici mjeseca januara 2023. godine, počela je realizacija prvog ciklusa radionica pod nazivom „1001 izum islamske civilizacije“ u organizaciji Centra za napredne studije.


„1001 izum islamske civilizacije“ je program radionica o naučnicima i njihovim otkrićima iz perioda najvećeg uspona islamske civilizacije. Program sadrži ukupno četrnaest radionica, u trajanju od dva sata. Podijeljen je u tri ciklusa i namijenjen je djeci uzrasta od devet do trinaest godina.



Svaka od radionica posvećena je nekoj od značajnih ličnosti iz perioda zlatnog doba islamske civilizacije ili pak nekoj specifičnoj temi npr. trgovini duž Puta svile, arabesknoj umjetnosti, kriptografiji. Obrađujemo nekoliko značajnih ličnosti: El-Džezerija, Abbasa ibn Firnasa, Ibn Hejsema, El-Kindija, Džabira ibn Hajana, Ibn Batutu, Zheng Hea, Ibn Bejtara, braću Benu Musa te arhitektu Sinana.



Radionice su koncipirane na način da se djeca upoznaju sa likom i djelom naučnika kojeg obrađujemo, da se upoznaju sa oblašću kojom se bavio te da rade na eksperimentima na kojima su vjerovatno radili i ti naučnici. Kako bi se objasnile teme kojima su se bavili naučnici koristimo brojne eksperimente (eksperiment sa usisavanjm vode iz čaše slamkom, eksperiment sa prebacivanjem vode iz jedne čaše u drugu slamkom sa poklopljenim otvorom na vrhu slamke, eksperiment usisavanja i isisavanja vode špricom za pojašnjenje atmosferskog pritiska; eksperiment sa bacanjem zgužvanog i ravnog papira za objašnjenje sile otpora zraka; eksperiment sa vodom i uljem i sl.).

Glavni sadržaj je obogaćen kvizovima, filmovima u produkciji brenda „1001 izum islamske civilizacije“ (radi se o ukupno tri filma koje djeca gledaju tokom radionica) te inovativnim igricama kao što su „Broom ingeneering“ (djeca trebaju osmisliti, nacrtati te dati ime svom novom izumu – metli kakvu niko do sada nije vidio; trebaju ostalima prezentirati svoj izum izlažući se brojnim pitanjima od strane članova drugih grupa o načinu funkcionisanja istog) te „Nova igra“ gdje djeca uz pomoć materijala (klikeri, karte, čaše, slamke i sl.) trebaju izmisliti novu igru, objasniti način i pravila igranja iste te dati mogućnost ostalima da isprobaju igru.